Nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych – Spółki z o.o.
13 października 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu Spółek Handlowych. Zmiany dotyczą spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych. Wprowadzono także przepisy regulujące prawo holdingowe. Zebraliśmy dla Państwa najważniejsze informacje, które, dla przejrzystości, przedstawimy w odrębnych postach.
Zmiany dotyczące spółek z o.o. obejmują:
• obowiązek protokołowania uchwał zarządu oraz minimalne wymogi stawiane protokołom;
• zobowiązanie członków zarządu i rady nadzorczej do wykonywania powierzonych im zadań z zachowaniem należytej staranności oraz do zachowania lojalności wobec spółki;
• rozszerzenie zakresu zadań rady nadzorczej poprzez obowiązek sporządzania przez radę nadzorczą sprawozdania z jej działalności za poprzedni rok obrotowy. Sprawozdanie to składane jest zgromadzeniu wspólników wraz z corocznym sprawozdaniem z wyników oceny sprawozdania finansowego Spółki oraz sprawozdania zarządu z działalności spółki.
• uprawnienie rady nadzorczej do badania dokumentów spółki, dokonywania rewizji majątku spółki oraz żądania udzielenia wszelkich informacji, wyjaśnień, przekazania dokumentów i sprawozdań. Żądanie to może być kierowane do zarządu, prokurentów, osób zatrudnionych w spółce na podstawie umowy o pracę, osób wykonujących na rzecz spółki w sposób regularny czynności na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia albo innej o podobnym charakterze. Informacje i wyjaśnienia winny być, co do zasady, udzielone radzie w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie.
• obowiązek uczestnictwa biegłego rewidenta w posiedzeniu rady nadzorczej, na którym rada dokonuje oceny sprawozdania finansowego spółki i sprawozdania zarządu z działalności spółki. Obowiązek ten dotyczy tylko tych spółek, których sprawozdanie finansowe podlega ustawowemu badaniu;
• możliwość utworzenia przez radę nadzorczą komitetu, który pełniłby określone czynności nadzorcze;
• możliwość współpracy rady nadzorczej z tzw. doradcą rady nadzorczej, którego zadaniem będzie przygotowanie na potrzeby rady opinii, analiz lub badanie określonych spraw dotyczących działalności spółki.
• regulacje dotyczące zadań przewodniczącego rady nadzorczej, zasad zwoływania posiedzeń rady nadzorczej oraz obowiązku protokołowania podjętych przez nią uchwał;
• zobligowanie zarządu do udostępnienia wspólnikowi na jego żądanie zgłoszone po zwołaniu zwyczajnego zgromadzenia wspólników, sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności zarządu, sprawozdania z działalności rady nadzorczej lub sprawozdania rady nadzorczej z badania ww. dokumentów w terminie dwóch dni od dnia zgłoszenia żądania.
Powyższe dane mają charakter informacyjny i nie stanowią porady prawnej.
Obsługa spółek
Obsługa prawna spółek prawa handlowego koncentruje się nie tylko na zapewnieniu ich prawidłowego funkcjonowania w zakresie zgodności z formalnymi wymogami prawnymi, ale także na czuwaniu nad należytym ukształtowaniem ładu korporacyjnego, celem zapewnienia współpracy pomiędzy poszczególnymi strukturami spółki.